2-ри април – Световен ден за осведомеността относно аутизма
Нека погледнем към това което знаем с Вяра, Надежда и Любов
“Днес искам да се обърна към всички семейства, които сега или наскоро са чули диагнозата аутизъм за своето дете. Знам, че се чувствате все едно през вас е минал товарен влак. Че главата ви е препълнена с въпроси. Че обвинявате себе си и се чудите какво сте направили, за да ви се случи. Как така точно на вашето дете. И с тази публикация искам да ви помогна да стигнете до една малко по-синтезирана информация, която да ви бъде като една карта с много познати до момента възможности, с които можете да помогнете на детето си.
Но първо искам да обърна едно внимание на всички останали. Аутизмът като болест става все по-разпространена. Кривата на разпространение върви експоненциално нагоре и за съжаление човечеството все още не е успяло да я притъпи. Ако продължаваме с тези темпове, според някои изследвания съвсем скоро – в рамките на около десетилетие, може да се окаже че около половината и дори повече от новородените момчета може да развият аутизъм. Ако не променим нещо съществено, което очевидно трови децата ни. Никой не е застрахован.
А сега нека погледнем към това което знаем, с Вяра, Надежда и Любов.
Какво е аутизмът?
Диагнозата се поставя въз основа на определени поведенчески симптоми, без да се търси или посочва конкретна биологична причина. Класическите белези включват:
• Трудности в социалното взаимодействие и комуникацията
• Повтарящи се поведения (стиминг, въртене, редене на предмети, флапинг и др.)
• Забавено или регресирало речево развитие
• Избягване на очен контакт
• Повишена чувствителност към звуци, светлина, допир
• Ограничен интерес към игри с въображение
• Особени ритуали и затруднение при промяна на рутината
Медицински изследвания – какво можем да проверим?
Аутизмът често е придружен от метаболитни, имунни, гастроинтестинални и неврологични проблеми. Някои деца се раждат със симптоми, други регресират след период на нормално развитие. Изследванията, които могат да помогнат в разбирането на индивидуалната биология на детето, включват:
Базови изследвания:
• Пълна кръвна картина, желязо, феритин, олово
• Общ холестерол, щитовидни хормони
Метаболитни и митохондриални:
• Organic Acid Test (OAT)
• Глутатион, CoQ10, 8-OHdG, липидни пероксиди
Генетични:
• SNP анализ (много срещани генетични вариации, свързани с метилиране, детокс, фолатен метаболизъм)
• Хромозомни микромасиви и whole exome sequencing
Детокс и тежки метали:
• Урина и коса за тежки метали
• Урина за порфирини и пироли
Имунни и автоимунни:
• Профил на имуноглобулини (IgG, IgA, IgE и др.)
• Ваксинални титри, Cunningham панел (за PANS/PANDAS)
• Антифолатни антитела (церебрален фолатен дефицит)
Чревна функция:
• Подробен анализ на изпражнения: дисбиоза, паразити, храносмилателни маркери
• SCFA профил, панкреатична еластаза, calprotectin, sIgA
• DNA/RNA анализ (PCR, 16s RNA, deep sequencing)
Терапии – какво можем да направим?
Няма универсално лечение за аутизъм, но има множество интервенции, които подпомагат развитието, намаляват трудностите и подобряват качеството на живот – на детето и на семейството. Важно е винаги да се работи по индивидуален план, защото:
Това, което помага на едно дете, може да не работи при друго. Но това не значи, че няма да намерите правилния път. Просто още не сте го открили.
Диетични терапии:
• GF/CF диета (без глутен и казеин) – най-добре проучената
• Кетогенна диета, SCD, FODMAP, ГАПС, елиминационна диета
• Ферментирали храни и колаген за възстановяване на храната
• Важно: хранителна подкрепа е задължителна при ограничителни диети
Биомедицински интервенции:
• Метилкобаламин (MB12) – при деца с проблеми в метилирането
• Метилфолат – при фолатен дефицит и MTHFR мутации
• Глутатион, Омега-3, карнозин, карнитин, CoQ10, витамини D, B6, B12, желязо, цинк
• Хелатиране – при натрупване на тежки метали (с медицински надзор)
• GcMAF - остраняване на свободните радикали чрез макрофаги
• HBOT – хипербарна терапия, особено при деца с мозъчно възпаление
Невроразвийни и поведенчески терапии:
• Брейн баланс терапия – невросензорна интеграция чрез двигателна стимулация
• Терапии за задържани примитивни рефлекси – често подценяван, но ключов елемент
• Сензорна интеграция (OT), ABA, RDI, Floortime, логопедия, музикотерапия, ерготерапия
• Физическа активност и спорт – плуване, езда, катерене, танци – отличен ефект върху регулацията на тялото и емоциите
Подкрепа на чревния микробиом:
• Пробиотици и пребиотици – доказано влияние върху поведение и храносмилане
• Антимикробни средства – при доказана Candida, Clostridia, паразити
• Фекален трансфер (FMT) – новаторска, но обнадеждаваща посока
• Хелминтна терапия – имуномодулация чрез безопасни форми на червеи
Най-важното, което искам да ви кажа
Не се отказвайте.
Няма “едно” решение. Няма универсален протокол. Но има деца, които излизат от диагнозата, други – които значително се подобряват, и почти всички – които се развиват, когато им се даде шанс.
• Ще има периоди на объркване и изтощение.
• Ще има дни, в които ще се съмнявате дали вървите напред.
• Но ще има и първи думи, първи прегръдки, първи победи – и те са безценни.
• Не се сравнявайте. Всяко дете е уникално.
• Доверявайте се на интуицията си – вие сте най-добрият експерт по вашето дете.
• Събирайте информация. Тествайте. Грешете. Опитвайте пак.
Но никога не се отказвайте и не се обезверявайте! Дължим го на децата си!
Бог е велик и ще чуе молитвите ви!”
https://www.facebook.com/share/p/169NGhQ4b2/
Научни източници
1. Ozonoff, et al. (2018). Autism Res. 11(5): 788
2. Bertoglio, et al. (2010). J Complement Altern Med. 16(5):555
3. Zhang, et al. (2016). PLoS One. 11(1):e0146797
4. Hendren, et al. (2016). J Child Adolesc Psychopharmacol. 26(9):774
5. Boris, et al. (2004). J Am Phys Surg. 9(4):106
6. Raemakers & Blau (2004). Dev Med Child Neurol. 46:843
7. Rossignol, et al. (2007, 2009, 2012). BMC Pediatrics, Med Gas Res
8. Kang, et al. (2013, 2017). PLoS One, Microbiome
9. Tomova, et al. (2015). Physiol Behav. 138:179
10. El-Rashidy, et al. (2017). Metab Brain Dis. 32(6):1935
11. Williams, et al. (2011). PLoS One. 6:e24585
12. Gotshall (2004). Med Veritas. 1:261
13. Adams, et al. (2018). Nutrients. 10:369
14. Ghalichi, et al. (2016). World J Pediatr. 12(4):436
15. Grimbaldi, et al. (2017). FEMS Microbiol Ecol. 93(2):fiw233
16. Sandler, et al. (2000). J Child Neurol. 15(7):429
17. Ghaleiha, et al. (2016). J Child Adolesc Psychopharmacol. 26(9):784
18. Wang, et al. (2013, 2016). Mol Autism; J Neurogastroenterol Motil. 22(4):589
19. Parracho, et al. (2010). Int J Probiotics Prebiotics. 5(2):69
20. Russo (2015). Clin Med Insights Pediatr. 9:13
21. Shaaban, et al. (2017). Nutr Neurosci. 7:1-6
22. Fleming & Cook (2006). Neurology. 67:2085
23. Liu, et al. (2017). J Helminthol. 91(3):267
24. Zhang, et al. (2012). Am J Gastroenterol. 107:1755
Красиво Карлово е независима медия.
Присъединете съм към нашите общности, подавайте сигнали и информация чрез нашите канали оттук.
Коментари